Consumenten zijn in deze tijd zo gewend geraakt aan het idee dat alles optimaal, snel en makkelijk werkt. Als een website dan niet gebruiksvriendelijk genoeg is zijn de bezoekers al snel weer weg. Dit vraagt om meer investering in Research en Development. Die bestaat uit een continue cirkel van feedback van consumenten, onderzoek en innovatie.
Dit zijn 5 veelvoorkomende problemen waar consumenten tegen aan lopen, die tot lagere conversieratio’s en lege winkelmanden leiden.

1.Verwarrende navigatie en categorieën

Ondanks dat de dagen van grote multi-menu’s voorbij zijn, kan navigatie nog steeds een pijn punt zijn voor veel consumenten. Vaak zijn er meer categorieën dan de bezoeker in 1 opslag kan opnemen. Hij/zij gaat vaak naar de eerste categorie die een lijkt op wat wordt gezocht i.p.v. naar de beste match. Dit geldt vooral voor categorieën die kunnen overlappen.

5 problemen die ondernemers nog steeds ervaren

Veel sites hebben verschillende categorieën voor hetzelfde product. Bijvoorbeeld: iemand is op zoek naar een headset en begint bij de elektronica sectie van Bol.com, gaat daarna naar de speelgoed & games sectie van Wehkamp.nl en als laatste nog naar de beeld en geluid sectie van CoolBlue.nl. Geen van deze categorieën zijn goed of fout. Maar ze kunnen wel verwarrend zijn voor iemand die aan het rond shoppen is.

2.Inconsequente zoekopdrachten

De navigatie op een website kan overweldigend zijn. Dus vertrouwen veel shoppers op de zoek optie om het product te vinden wat ze zoeken. Helaas is dit geen waterdichte methode. Veel consumenten claimen dat het product wat ze zoeken vaak niet uit hun zoekopdracht komt. In het beste geval gaat de shopper dan zoeken in het menu om alsnog het product te vinden. Maar in de meestal wordt er gedacht dat de site het product niet heeft en gaan ze naar een concurrent.

5 problemen die ondernemers nog steeds ervaren

3.Onduidelijke verzendingsverwachtingen

Een veelvoorkomende klacht is dat er vaak onduidelijkheid is over datum van bezorging en verzendkosten. Veel sites laten de verzendinformatie pas zien als de betaling bijna afgerond is. Hierdoor vragen consumenten zich vaak af wanneer ze het product binnen krijgen en hoeveel het gaat kosten. Als ze aan het eind zien dat de leveringstijd langer is dan ze hadden gedacht of dat het meer kost dan ze dachten, verlaten ze vaak hun winkelmand. Dit is frustrerend voor de ondernemer, want die loopt een verkoop mis. Maar ook voor de shopper, die heeft niet de items gekregen die hij/zij wilde.

Er komt ook vaak naar voren dat consumenten graag de optie zouden willen hebben om makkelijk te wisselen tussen verzending en ophalen in een winkel.

4. Moeite met bewerken van en weggaan bij de winkelmand

5 problemen die ondernemers nog steeds ervaren

Als de shopper de winkelmand opent, begint de druk. In sommige winkelmanden is het moeilijk of zelfs onmogelijk om items te bewerken of verwijderen zonder terug te gaan naar de productpagina. En bij sommige sites betekent teruggaan naar de productpagina, je items verliezen en dat je helemaal opnieuw moet beginnen. Meestal verlaten consumenten dan de website.

5. Weinig aandacht voor detail op de mobile versie

De mobile versie wordt vaak beschreven als ‘de dood van veel verkopen’ voor ondernemers. Mobiel shoppen is al een stuk verbeterd de laatste jaren. Maar vaak wordt er nog steeds meer aandacht gestopt in de desktopversie waardoor de mobile versie er ontoegankelijk uit ziet. Kleine irritaties kunnen al snel oplopen voor mobiele shoppers, waardoor een normale shopping ervaring in een frustrerende raakt. Bijvoorbeeld: als je je postcode moet invullen, maar het nummer-toetsenbord komt niet gelijk naar boven, dus moet je handmatig wisselen. Ondanks dat dit een klein dingetje lijkt, kan dit heel frustrerend zijn als het meerdere keren voorkomt.

Ook dit soort ervaringen leiden tot verlaten winkelmanden en lage conversieratio’s. Ondernemers denken hierdoor vaak dat de mobile versie niet goed werkt. Het gevolg: ze besteden er helemaal geen aandacht meer aan. Dat is een grote fout, want zo blijft de neerwaartse spiraal van gefrustreerde consumenten en lage conversieratio’s maar draaien.