Is je e-mail marketing aan het falen?

Voelen je e-mails meer als berichten in een fles?

Is het mogelijk dat je volgers alleen nog blijven omdat ze je niet willen kwetsen?

Als dit bekend klinkt, wees niet te hard voor jezelf. Na het lezen van dit artikel, ben je klaar om deze technieken direct toe te passen en je marketing cijfers 180 graden te draaien!

1 De laatste zin

Begin sterk door sterk te eindigen. Het is bewezen dat er een hoger percentage reacties uit komt als het einde van je mail sterk is. Natuurlijk is de opening heel belangrijk, maar je slot zorgt ervoor dat mensen contact opnemen.e-mail marketing

Zoals je in de onderzoeksresultaten hierboven kunt zien, is het niet bepaald een kleine toename. Dus als jij iets anders dan “thanks in advance” gebruikt, zou ik dat maar z.s.m. veranderen.

2 Maandagen

Maandagen zijn zwaar voor iedereen, zelfs e-mails. Dit is vast geen nieuws voor je, maar maandagen maken mensen vaak humeurig. Dit kan er ook voor zorgen dat mensen minder geïnteresseerd zijn in jouw e-mails. Het kan zijn dat je probeert je lezers vroeg in de week te bereiken, maar om eerlijk te zijn ben je dan gedoemd om te falen.

Ten eerste, maak je sneller spelfouten op maandag. Hoe meer spelfouten, hoe minder reacties op je mail. Volgens een onderzoek naar 250.000 e-mails, kregen degene zonder spelfouten 34% reacties en die met spelfouten maar 19%. Gemiddeld kost elke spelfout 14% van je reacties.

Als er echt geen andere mogelijkheid is dan die mail op maandagochtend te sturen, zorg dat in ieder geval voor een extra kopje koffie of een extra paar ogen voordat je op de verzendknop drukt.

3 Houd je e-mails kort en simpel (maar hoe kort?)

Twee veelvoorkomende fouten die al de moeite beschadigen die je doet voor je marketing zijn: te veel schrijven en te lange/moeilijke woorden gebruiken. Het is begrijpelijk dat de verleiding er is om deze twee dingen te doen, want je wilt ervoor zorgen dat je lezer genoeg informatie heeft en alles goed begrijpt. Je wilt ook professioneel overkomen dus gebruik je sneller wat langere en meer geavanceerde woorden.

e-mail marketing  

Zoals je ziet is het het beste om je te houden aan 50 t/m 125 woorden en dan eigenlijk nog het liefst tussen 75 en 100. 200 woorden is niet heel veel lager, maar verder daar boven gaat het snel achteruit, dus als je dan een wat langere mail moet schrijven blijf dan tenminste rond de 200.

Houd er ook rekening mee dat veel mensen de mail op hun telefoon zullen ontvangen. Als de zinnen dan te lang zijn, is het moeilijker te lezen en skippen ze hem sneller. Gebruik korte zinnen en woorden met minimale lettergrepen.

4 Het schrijven van de o zo belangrijke onderwerpsregel.

33% van je ontvangers besluiten op basis van je onderwerpsregel of ze de mail gaan openen ja of nee.

Het eerste wat je moet weten is dat 3 of 4 woorden ideaal zijn. Als je je houd aan 2 tot 5 woorden zakken je reacties met 2%. Meer of minder dan dat is gevaarlijk. Wat best logisch is, sinds 40% van alle mails worden geopend op een mobiel apparaat. Er is geen reden om te denken dat deze trend om gaat keren dus ga die onderwerpsregels maar inkorten.

Een ander onderzoek, onder 5.000.000 e-mails, liet de beste en slechtste onderwerp woorden zien:

Beste onderwerp woorden

  • Inschrijven
  • Annulering
  • Conferentie
  • Connect
  • Demo
  • Kans
  • Betalingen

Slechtste onderwerp woorden

  • Assistentie
  • Bevestig
  • Uitnodiging
  • Sluit je aan
  • Klik
  • Social

Zie je hier iets tussen die jij gebruikt? Zorg dat je de laatste 6 woorden vermijdt en de bovenste 7 vaker gaat gebruiken.

Een paar andere woorden die je vooral niet moet gebruiken zijn:

  • Coupon
  • Beschikbaar
  • Free trial (probeer gratis)

Deze woorden zorgen ervoor dat je mail een veel lagere kans heeft om geopend te worden.

5 Je e-mail is geopend! … en nu?

Het halve werk van e-mail marketing is een mail geopend krijgen. Helaas is half werk niet genoeg om sales en reacties te krijgen. Je weet nu dat je je mail kort en simpel moet houden en zelfs hoe je sterk moet beginnen en eindigen. Wat je alleen nog moet weten is hoe je de content goed krijgt.

Een van de beste manieren om dit voor elkaar te krijgen is door te doen alsof je tegen 1 persoon tegelijk praat. In andere woorden, niet je vele subscribers noemen of schrijven alsof je een grote groep aanspreekt. Het is ook beter als je schrijft met een informele toon, maar verwar dit niet met ‘praten met een vriend’.

Je moet snel ‘to the point’ komen. Je lezer moet gelijk kunnen zien waarom het voordelig is om verder te lezen. De gemiddelde kantoormedewerker spendeert 28% van zijn/haar week aan het managen van e-mails. Geef ze geen reden om die van jou ook te verwijderen.

6 Simpel maar lastig: verzendt alleen maar mails die ertoe doen

Een van de grootste nachtmerries tijdens e-mail marketing is dat de mail belandt in de SPAM-sectie. Als lezers zich net een nummer voelen gaan ze waarschijnlijk niet je mail lezen en later misschien zelfs uitschrijven van je nieuwsbrief.

Het wordt nog erger:

  • 21% van de ontvangers melden spam zelfs als ze weten dat het niet zo is
  • 43% van de ontvangers besluiten of een mail spam is gebaseerd op de afzender
  • 69% van de ontvangers besluiten of een mail spam is gebaseerd op de onderwerpsregel

Deze cijfers zouden ervoor moeten zorgen dat je extra hard moet werken om je lezers te houden. Meer dan de helft is zo klaar met spam dat ze de mail al melden als je maar een beetje een vaag onderwerp hebt.

Het zou zonde zijn als je geld en tijd verspilt aan mails die je ontvangers niet eens openen. Helaas zit er nog een nadeel aan spam meldingen, je IP-adres kan op een grote blacklist komen. Deze lijst wordt gebruikt door e-mail bedrijven om hun accounthouders veilig te houden. Je kunt hierdoor veel e-mailadressen verliezen.

 

Als je deze tips goed toepast kan e-mail marketing een van je grootste aanwinsten worden.