De kracht van microcopy: verhoog je conversie met 1 zin

Microcopy is een simpel zinnetje dat de klant overhaalt om ergens op te klikken. Bezoekers lezen vaak maar 20% van wat er staat dus kan dit op strategische plekken erg van pas komen. Microcopy kom je vaak tegen op:

  • Menubalken
  • Knoppen
  • Formulieren
  • Foutmeldingen
  • Nieuwsbriefinschrijvingen
  • Pop-ups
  • Cookiemeldingen
  • En nog veel meer

Dit artikel gaat niet over de teksten in/op de knoppen maar die ernaast staan. Hier is een goed voorbeeld:

Read more

Contentmarketing gebruiken voor linkbuilding

Contentmarketing kun je heel goed gebruiken voor linkbuilding. Daar heb je wel de juiste content voor nodig, anders verdien je op een gegeven moment geen links meer. Je kunt elke keer nieuwe content blijven creëren óf je kunt het in 1 keer goed doen.

Read more

5 Problemen die ondernemers nog steeds ervaren

Consumenten zijn in deze tijd zo gewend geraakt aan het idee dat alles optimaal, snel en makkelijk werkt. Als een website dan niet gebruiksvriendelijk genoeg is zijn de bezoekers al snel weer weg. Dit vraagt om meer investering in Research en Development. Die bestaat uit een continue cirkel van feedback van consumenten, onderzoek en innovatie.
Dit zijn 5 veelvoorkomende problemen waar consumenten tegen aan lopen, die tot lagere conversieratio’s en lege winkelmanden leiden.

Read more

Vaderdag Onderzoek 2017

Vaderdag Onderzoek

Vaderdag onderzoek 2017

De afgelopen twee maanden heeft Right Minds twee onderzoeken uitgevoerd naar de gebruiken en verwachtingen omtrent Moederdag en Vaderdag. Deze onderzoeken, in de vorm van een digitale enquête, zijn op eigen initiatief uitgevoerd onder een groep van 574 Nederlandse respondenten, representatief voor geslacht en leeftijd in Nederland. De uitkomsten zijn niet alleen informatief, maar kunnen ook zinvol zijn voor bijvoorbeeld marketingstrategieën.

Vaderdag in 2017

Bijna de helft van de respondenten viert Vaderdag, ongeveer 10% minder dan Moederdag. Voor beide feesten geldt dat zo’n 80% het viert voor de eigen vader of moeder, maar ook grootouders en zelfs overgrootouders krijgen (extra) aandacht op die dag. De verwachtingen die vaders van hun kinderen hebben zijn verdeeld: 30% verwacht gezelligheid/extra aandacht, 30% een bezoek, 30% een cadeau en slechts 10% heeft geen verwachtingen voor die dag. Iets meer dan 30% van de kinderen antwoordt dat gezelligheid het belangrijkste is, ongeveer de helft van de kinderen gaat op bezoek, zo’n 10 tot 20% gaat uit eten of een dagje weg en 80% van de kinderen geeft een cadeau.

80% van de kinderen geeft een cadeau voor Vaderdag.

Koopgedrag vaderdag

Opvallend bij het koopgedrag is dat de cadeaus kort van tevoren worden gekocht en dat de respondenten hun ideeën net zo vaak online als in de winkel opdoen. Ongeveer de helft van de mannen en vrouwen kopen hun cadeau in de winkel, gemiddeld 10% koopt het cadeau online, mannen vaker dan vrouwen, en zo’n kwart maakt gebruikt van de winkel én webshops, de vrouwen juist vaker dan de mannen. Grotere verschillen zijn te zien in leeftijdsgroepen: jonge kinderen en 60-plussers kopen alleen in de winkel, de 20-30 jarigen bijna alleen maar online, de 30-50 jarigen voornamelijk in de winkel of beide en de 50-60 jarigen iets meer in de winkel dan online.

De vaders krijgen op Vaderdag meestal elektronica van hun zoons en kleding of een cadeaubon van hun dochters.

Vaderdag cadeaus

De meeste cadeaus kosten minder dan 30 euro, vrouwen kopen in het algemeen wat goedkopere cadeaus dan mannen en zijn gevoeliger voor kortingen. De vaders krijgen meestal elektronica van hun zoons en kleding of een cadeaubon van hun dochters, terwijl voor moeders de bloemen het populairst zijn.

 

Klik hier voor de Right Minds Mediakit Vaderdag 2017

Vaderdag Onderzoek Media Kit

Vaderdag onderzoek 2017

Right Minds is een jonge, gedreven organisatie met passie om bedrijven beter te laten presteren door hen over juiste informatie te laten beschikken. Right Minds verzamelt en analyseert data om waardevolle insights te creëren op eigen initiatief of in opdracht van (inter)nationale organisaties. De afgelopen twee maanden heeft Right Minds twee onderzoeken uitgevoerd naar de gebruiken en verwachtingen omtrent Moederdag en Vaderdag. Deze onderzoeken, in de vorm van een digitale enquête, zijn op eigen initiatief uitgevoerd onder een groep van 574 Nederlandse respondenten, representatief voor geslacht en leeftijd in Nederland. Op deze pagina is een media kit beschikbaar welke vrij gebruikt kan worden wanneer Right Minds als bron wordt vermeldt.

Mediakit

Vaderdag Onderzoek 2017 Persbericht in PDF
Vaderdag Onderzoek 2017 Persbericht in MS Word (.zip)
Additionele onderzoeksresultaten grafieken in PDF

Vaderdag quotes uit het persbericht in PDF
Vaderdag gratis stockphotos (.zip vrij te gebruiken voor zowel privé als commerciële doeleinden)

Right Minds Logo

Moederdag Onderzoek 2017

moederdag onderzoek 2017 right minds banner

Moederdag Onderzoek 2017

Zondag 14 mei is het weer Moederdag in Nederland. Maar leeft Moederdag nog wel? In een wereld waarin de communicatie in toenemende mate via tekstberichtjes en plaatjes gebeurt is een dag doorbrengen met je moeder of kinderen iets om te koesteren, toch? We deden onderzoek onder 524 respondenten en delen de resultaten!

Vier je Moederdag?

 

De oorsprong van Moederdag

Vaak wordt gedacht dat deze dag is uitgevonden door de media en de commercie, maar een dag ter ere van moederfiguren is al terug te vinden in het oude Griekenland. De oorsprong van Moederdag zoals wij het nu kennen is echter afkomstig uit Amerika.

Moederdag heeft verschillende oorsprongen. Zo werden in het oude Griekenland de Rhea, de grote Moeder der Goden vereerd en vereert de katholieke kerk al eeuwenlang de moeder van Jezus, Maria. In Amerika kwam de Moederdag-traditie in 1870 op gang. De dag werd pas echt populair rond 1907.

In 1914 besloot de Amerikaanse president Woodrow Wilson dat elke tweede zondag in mei voortaan de nationale feestdag  Mother’s Day zou zijn.

Nederland nam deze traditie in 1925 over. Hier wordt ook op de tweede zondag van mei Moederdag gevierd. Moeders worden echter in veel landen op andere dagen geëerd, maar meestal wel in de maanden april, mei of juni. In het begin kregen moeders vaak alleen een bos bloemen, in de jaren ’60 werden huishoudelijk apparaten een populair cadeau.

Vaders hebben ook hun eigen dag. Zij worden in Nederland sinds de jaren ’60 op de derde zondag van juni geëerd.

Net als in Nederland en België wordt Moederdag in andere landen ook op de tweede zondag in mei gevierd, zoals in Denemarken, Duitsland, Verenigde Staten, Zwitserland, Italië, Tsjechië, Oostenrijk, Turkije en Australië.

Moederdag in 2017

Moeders verwachten weinig van kinderen op Moederdag

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste moeders geen verwachtingen van hun kinderen hebben omtrent moederdag, maar dat ze de extra aandacht of attentie wel ontzettend leuk vinden!

Een bloemetje of toch iets anders?

Bloemen zijn het meest populair om als Moederdag cadeau te geven. Vrouwen wijken voor een cadeau voor hun moeder vaker dan mannen uit naar andere cadeaus zoals schoonheidsproducten, een luchtje of een boek. Mannen geven gemiddeld meer uit aan een Moederdag cadeau: tussen de 20 en 30 euro waar vrouwen tussen de 10 en 20 euro uitgeven. Vrouwen zijn in vergelijking met mannen gevoeliger voor korting op Moederdag cadeaus. De meeste cadeaus worden offline gekocht, hoewel ruim 40% van de ondervraagden online weet te slagen.

Weten wat jouw moeder leuk vindt

Oriënteren voor een cadeau gebeurt voornamelijk online via diverse websites en/of platforms zoals Pinterest. Het overgrote deel van de respondenten oriënteert zich echter niet en weet wat hun moeder mooi vindt of kan waarderen. Anderen maken gewoonweg een keuze in de bloemenwinkel.

Eens je moeder, altijd je moeder.

Een bezoekje rond Moederdag wordt door een meerderheid van de moeders zeer gewaardeerd, al wordt wel een aantal keer aangegeven dat het voor iedereen uit moet komen. Verder komt uit het onderzoek naar voren dat Moederdag niet leeftijd gebonden is en mensen het blijven vieren tot het overlijden van de moeder.

Voor welke personen vier je Moederdag? (%)
Wat doe je op Moederdag? (%)
Wat doe je om je moeder extra te verwennen op moederdag? (%)
Geef je een cadeau op Moederdag?
Maak of koop je het cadeau? (%)
Wie zorgt er voor het cadeau?

M-Commerce gaat in 2017 een nog belangrijkere rol spelen

M-Commerce gaat in 2017 een nog belangrijkere rol spelen

De mobiele telefoon is niet meer weg te denken uit de maatschappij. Consumenten oriënteren zich met de mobiele telefoon, consumenten vergelijken producten via de mobiele telefoon en steeds meer consumenten kopen daadwerkelijk producten via hun mobiele telefoon.

Een aantal cijfers op een rij: Het aantal mobiele bezoeken aan webshops in Europa via een mobiele telefoon is met 54% gestegen in 2016, de mobiele omzet steeg zelfs met 89%. In Nederland heeft 20% van de online shoppers weleens iets besteld.

Mobiele user experience in veel gevallen nog niet op orde

Helaas laten veel bedrijven nog veel kansen (dus omzet) liggen als het gaat om M-commerce. Zo hebben veel consumenten die met een smartphone een website bezoeken moeite met het navigeren op de website en ervaren ze ongemak op het moment dat ze bij een mobiele aankoop betalingsgegevens moeten invoeren. Redenen genoeg dus om hier als bedrijf mee aan de slag te gaan en ervoor te zorgen dat de mobiele user experience op orde is. Al bezig met het gebruiksvriendelijker maken van jouw website voor mobiele gebruikers of heb je reeds een mobile first approach dan loop je in veel gevallen voor op jouw concurrenten.

M-commerce - Mobile user experience

Vooroplopen op het gebied van M-commerce met een eigen app

Wil je vooroplopen op gebied van M-commerce dan zal je alvast de mogelijkheden kunnen verkennen om een eigen app te realiseren voor jouw webshop. Hoewel de drempel voor klanten hoger is om een app te downloaden, biedt een app wel een aantal gemakken ten opzichte van een mobiele website als het gaat om de mobiele user experience. Via een app is een hogere conversie te realiseren en consumenten die via een app winkelen blijken ook nog eens loyaler te zijn. Verwacht wordt dat de komende jaren de aankopen via apps drastisch zullen toenemen.

Ga nu aan de slag en verbeter de mobiele experience

We zullen het erover eens zijn dat M-commerce een steeds grotere rol gaat innemen als het gaat om online aankopen. Daarnaast nemen de eisen van de gebruikers toe, die nemen nou eenmaal niet meer genoegen met een slechte gebruikerservaring. Wat ons betreft is regel nummer 1 als het gaat om (mobiele) user experience: Praat met de gebruiker! Zonder een gedegen onderzoek is een (mobiele) website in veel gevallen minder succesvol. Right Minds is gespecialiseerd in het optimaliseren van de gehele user experience. Wij maken hierbij onderscheid tussen de verschillende touchpoints in de customer journey, waarbij een website, mobiele site of app apart van elkaar worden geanalyseerd. Dit zorgt ervoor dat ongeacht welk medium de consument gebruikt zij een perfecte gebruikerservaring hebben.

Online Peilstok – Facebook Live

Als jonge speler in de markt- en gebruikersonderzoek wereld staat het ontwikkelen van innoverende diensten hoog op onze prioriteitenlijst. Het viel ons op dat Facebook Live (realtime video) de laatste tijd wordt ingezet voor opiniepeilingen. De Amerikaanse presidentsverkiezingen, de Zwarte Pieten-discussie, maar ook de eeuwenlange strijd tussen iPhone en Samsung liefhebbers trok enorme hoeveelheden kijkers en stemmen. Hoewel de mogelijkheden zeer beperkt zijn, is het een enorm snelle manier om informatie te verzamelen. Daarnaast promoot Facebook de Live dienst enorm en worden al je vrienden en/of volgers direct op de hoogte gesteld dat er een live-video is. Het mes snijdt dus aan twee kanten: extra publiciteit en informatie!

facebook-live-right-minds

Wat is Facebook Live?

Facebook Live biedt personen en pagina’s de mogelijkheid om direct beelden te delen met je vrienden of volgers. Hiermee gaat Facebook de concurrentie aan met onder andere Youtube Live. Waar Youtube Live met name wordt gebruikt door grotere kanalen (bedrijven) en broadcasters, is Facebook hard onderweg om een laagdrempelige Live variant te worden.

Opiniepeiling met Facebook Live

Op dit moment worden er veel “versus” opiniepeilingen gedaan. Vrienden en volgers kunnen door middel van de verschillende smilies een stem uitbrengen, die live wordt verwerkt. Nieuwsitems krijgen op dit moment veel aandacht, maar wanneer je eigen Facebook community al een redelijke omvang heeft worden andere soorten berichten ook snel opgepikt. Het lijkt ons de perfecte manier om nog wat last-minute concept testen te doen voor de feestdagen!

Right Minds heeft als toegankelijke opinie tool de Online Peilstok, wat zich voorheen beperkte tot een omnibusonderzoek. We hebben echter snel geacteerd op de Facebook Live hype en een eigen opinie tool laten maken. De eerste resultaten waren op een kersverse Facebook pagina. De eerste twee pilots waren zonder samenwerking met de desbetreffende merken:

Facebook Live Online Peilstok Case 2 . Facebook Live Online Peilstok case 1

 

Resultaten: exposure en informatie

We zijn erg onder de indruk van de enorme exposure die Facebook Live nu oplevert. Zelfs met een nieuwe Facebook pagina zonder likes wisten we enorm veel mensen te bereiken in de 4 uur die de live-video heeft gedraaid. De hoeveelheid reacties is natuurlijk nog veel te klein om een conclusie aan te kunnen verbinden, maar inmiddels hebben we het eerste experiment met meer dan 1000 reacties al gepasseerd. Zie onderstaand de resultaten van de aller-eerste campagne:

facebook-online-peilstok-resultaten-case1

 

Samenwerken?

We zijn nog hard bezig om de tool verder te verbeteren en een eigen Online Peilstok Facebook community op te starten. Wil je met ons samenwerken en gratis een pilot met ons doen? Het lijkt ons gaaf om dit met bestaande bedrijven of merken te testen. Jouw vraag, onze tool! We hebben maar beperkt ruimte (maximaal 3 videos per dag) en we reageren op first come first serve basis.

Interesse? Stuur een mail naar patrick@rightminds.nl