Een goed marketing funnel tovert je bezoekers om in klanten. Hoe meer je je funnel verbetert, hoe meer klanten je zult hebben/krijgen en hoe hoger je winst zal zijn.

Dit type verbetering is alleen mogelijk als je de unieke eisen van de verschillende stadia kent en begrijpt. Anders komen je toekomstige klanten in de bekende cirkel terecht waar ze ergens in het proces afhaken.

Een van de belangrijke aspecten van al deze stadia is de content die je gebruikt. Krijg dit onder de knie en je geniet niet alleen van hogere conversies maar ze komen ook nog eens veel sneller.

4 manieren om te winnen aan het begin van je funnelfunnel

Aan het begin van je funnel moet je ervoor zorgen dat de bezoeker meer kan leren over jouw product. Het doel van je content is ervoor zorgen dat hij/zij genoeg interesse krijgt en niet naar een concurrent gaat.

Hoe je hiervoor zorgt is door niet te praten over je bedrijf.

In dit stadium van je funnel is deze informatie niet relevant voor de bezoeker. Ze zijn nog niet eens zeker wat je precies verkoopt. Waarom zouden ze het bedrijf of de persoon interessant vinden? Op dit punt is het alleen belangrijk dat je ze informeert en enthousiast maakt over jouw product. Je gaat ze vertellen: “Je hebt helemaal gelijk dat je hier in geïnteresseerd bent. Hier is wat bewijs.”

1 De lanceringspagina

De koning van het begin van de funnel is, natuurlijk, de lanceringspagina. Deze is kort, interessant en zorgt dat de lezer de volgende stap neemt in de funnel.

Als je ziet dat bezoekers hier afhaken is het misschien nodig dat je wat meer informatie toevoegt. Dan hebben ze iets nodig om te besluiten om de volgende stap te nemen.

2 Gebruik je blog om te informeren

In dit opzicht zijn blogs geweldig. Net als dat ‘sales funnels’ zijn veranderd in ‘marketing funnels’, zijn blogs steeds belangrijker geworden voor informerende content.

Zorg dat je op je blog alle antwoorden hebt die een beginner zou kunnen hebben over het onderwerp. Zo begrijpepen ze beter wat jij verkoopt en, met deze kennis, gaan ze meest waarschijnlijk verder in de funnel. Een hele makkelijke manier om op ideeën te komen voor dit soort content is door te denken aan de vragen die je meestal gelijk krijgt van nieuwe bezoekers:

  • Hoe werkt het?
  • Wat doet het?
  • Wat is het verschil tussen dit en X?

Je gaat deze vragen toch beantwoorden op een gegeven moment dus waarom het niet doen gelijk aan het begin van de funnel waar het je bezoekers kan stimuleren. Een ander voordeel hiervan is dat deze vragen vaak samengaan met keywords, dus krijg je gelijk de kans om je SEO te verbeteren.

Een laatste ding over deze blog posts: trap niet in de val van een simpele vraag beantwoorden met een simpel antwoord. Een simpele vraag kan beantwoord worden met een paar woorden maar dat is niet echt functioneel voor dit deel van je funnel. Wat je ook doet, gebruik niet meer woorden dan nodig is en houd in je achterhoofd dat hoe beter je de bezoeker informeert, hoe waarschijnlijker het is dat ze klant worden.

funnel

3 De Infographic

Iedereen houdt van infographics en het is ook niet moeilijk om te zien waarom. Ze zijn leuk en maken de informatie interessanter om te lezen/bekijken, waardoor bezoekers meer geneigd zijn om door te gaan in de funnel. Dit is natuurlijk ook de reden dat marketeers enthousiast zijn over infographics.

Je kunt deze gebruiken in blogs zodat je bezoekers in een oogopslag kunnen zien wat belangrijk is en zo krijgen ze de informatie binnen die ze nodig hebben om de volgende stap te zetten.

4 De homepagina

Last but not least, de homepagina van je website. Het is een belangrijk deel van de funnel die vaak niet de content krijgt die het verdient.

Zoals eerder al is vermeld, is het begin van de funnel niet de plek om jezelf of het bedrijf te introduceren, terwijl dit wel vaak gebeurt. Het enige doel van de homepagina is het creëren van genoeg interesse van de bezoeker dat ze doorgaan naar het midden van de funnel. De content op je homepagina moet eigenlijk een beloning zijn voor de bezoeker voor het doorgaan met zijn zoektocht naar meer informatie over de producten/services die jij aanbiedt en dan in bijzonder de voordelen. Als de homepagina de plek is waar veel bezoekers afhaken is het waarschijnlijk omdat je hier houw bedrijf probeert te verkopen en niet de voordelen van wat jij doet.

4 tactieken voor het midden van de funnel

Het begin en het einde van de funnel zijn makkelijk te prioriteren. Als er wel bezoekers zijn maar geen inschrijvingen of aankopen gaan de meeste mensen gelijk naar het einde van de funnel want er zal wel iets mis zijn met de CTA. Maar met een iets betere kijk naar de statistieken zie je al gouw dat het juist het midden van je funnel is waar bezoekers de bal laten vallen.

Door te weten welke content hier het beste werkt zal dit probleem oplossen.

1 Blogs die oplossingen brengen 

Eerder in dit artikel kun je zien dat blogs een krachtige manier zijn om je bezoekers te informeren, maar je kunt ze ook gebruiken in het midden van je funnel. Het is belangrijk dat je het verschil weet tussen het eerste en tweede stadium.

In het kort, blogs in het midden van je funnel zijn voor het oplossen van problemen. Denk aan de problemen waar jouw klanten tegenaan lopen die relevant zijn aan jouw product/service en creëer dan blog posts waar je oplossingen biedt. Als je deze problemen goed kunt oplossen, gaan de bezoekers je zien als een vertrouwelijke autoriteit en dus verder in de funnel.

2 Video’s die oplossingen laten zien

Soms zijn video’s veel duidelijker dan blogs in het midden van je funnel. Bijvoorbeeld je hebt een product dat veelvoorkomende rugklachten verhelpt, dus een goed stuk content kan een oplossing van deze klachten zijn. Je kan hiervoor een blog schrijven over hoe een bepaalde oefening pijn kan verminderen, maar als je hiervoor een video gebruikt die stap voor stap laat zien hoe je deze oefening het beste doet, is het veel duidelijker voor de bezoeker. Het is begrijpelijker en kost minder tijd.

3 Case-onderzoeken

Deze onderzoeken kunnen heel effectief zijn, maar je moet voorzichtig zijn dat het niet in een promotie praatje verandert.

“Deze persoon had moeite met (populair probleem) maar toen heb ik hem/haar geholpen en nu genieten ze van (oplossing).”

 Op dit punt is het nog iets te vroeg voor een verkoop pitch. Wat je hier wel mee kunt doen is de lezers laten zien hoe je een probleem kan oplossen zonder twijfels te hebben over de oplossing. Bezoekers zijn altijd meer overtuigd door real-life voorbeelden die echt hebben gewerkt.

4 Whitepapers en eBooks

Soms gaat de hiervoor genoemde content gewoonweg niet werken. Jouw bezoekers hebben dan een probleem wat iets dieper ligt. Misschien willen ze hun eigen IT-infrastructuur ontwerpen of beginnen aan een heel nieuw pad in hun carrière.

Whitepapers en eBooks zijn dan waarschijnlijk de enige realistische oplossingen voor dit probleem. We hebben allemaal wel die blogposts gezien waar de titel belooft dat je in 1000 woorden weet hoe je een eigen bedrijf op kan starten….serieus? Zo’n soort onderwerp kost heel veel pagina’s. Deze twee vormen content kunnen ook gebruikt worden aan het begin van je funnel, bijvoorbeeld als je ze wilt ruilen voor e-mailadressen.

3 Manieren om te winnen aan het einde van je funnel

Eindelijk zijn we aan het einde gekomen van je marketing funnel: het punt wat de campagne gaat maken of kraken. 1 verkeerde beslissing en al je werk is voor niks geweest.

Het doel van de content hier is overduidelijk: zorgen dat de bezoeker klant wordt.

1 Reviews en beoordelingen

Net als een case-onderzoek, zijn reviews en beoordelingen iets waar niemand over kan discussiëren; ze komen recht uit de bron. Natuurlijk is dit soort content een stuk korter, maar het hoeven niet maar 1 of 2 regeltjes te blijven. Het is hier de bedoeling dat de lezer zichzelf kan vinden in de persoon die het heeft geschreven. En nog belangrijker: kan zien hoe hij/zij ook kan profiteren van jouw product/service.

2 E-mails

Een lijst met e-mails van klanten in van onschatbare waarde. Ook hier moet je slim zijn met wat voor soort content je gebruikt. Er zijn veel verschillende soorten marketing e-mails die je kan sturen. Maar als je er een gebruikt om je funnel mee af te sluiten moet je hem schrijven als…

3 Een Sales pagina

Ouderwets maar effectief. Op dit punt in je marketing funnel zou de bezoeker niet alleen klaar moeten zijn voor deze content/product/service maar ook enthousiast.

Maar nog steeds, heb geen haast. Sommige bezoekers kunnen nog steeds twijfelen, dus je moet ze herinneren aan de voordelen waar ze van gaan profiteren.

 

Veel marketing funnels hebben geen last van slecht geschreven content maar van verkeerde content. Gebruik de bovenstaande informatie om jouw funnel de beste kans van slagen te geven met de krachtigste content voor elk stadium.