Weet jij welk onderwerp het meest wordt besproken binnen jouw markt? Misschien heb je ongeveer wel een idee maar het is meer dan logisch als je wat specifieker wilt weten waar de mensen over praten. Want er zijn hoogstwaarschijnlijk vragen waar je een antwoord op kan geven en je kunt oplossingen geven voor problemen waar mensen tegenaan lopen. Maar, wij marketeers, hebben een algemeen probleem: we praten te veel i.p.v. te luisteren. En hoe kan je weten dat mensen over jouw merk/bedrijf praten als je niet eens luistert. Er zijn verschillende tools die je hiervoor kunt gebruiken.

Social media is een goede manier om je bedrijf te promoten, maar een doel waar veel marketeers het niet voor gebruiken is luisteren (of in dit geval lezen) naar wat mensen te zeggen hebben over jou, je bedrijf, je markt of zelfs je concurrenten.

Als je precies weet wat de meest gestelde vragen zijn, kun je hier je content marketingstrategie op aanpassen. De beste stukken content zijn degene die ons oplossingen geven voor verschillende problemen, toch? Maar aks je niet weet wat het probleem is, hoe kan je dan een oplossing geven?

In dit artikel komen er 3 oplossingen voorbij die je kunnen helpen met het vinden van de vragen en problemen waar mensen over praten.

1. MOZ Key Explorer

Er zijn veel content marketeers die bang zijn voor SEO en zij denken dat MOZ alleen voor SEO is. Terwijl dit een hele goede tool is om te gebruiken voor marketingstrategie.

Wat is KWE (Keyword Explorer)?

Het is een tool die je kan helpen met ideeën voor keywords. Het heeft een maandelijks geüpdatete lijst en je kunt ook eigen gemaakte lijsten opslaan.

Ga naar https://moz.com/explorer en vul het keyword in die jij zoekt in de searchbar. Je krijgt dan een paar statistieken, maar als je aan de linkerkant op ‘Keyword Suggestions’ klikt en als filter ‘are questions’ kiest, krijg je een lijst met vragen over jouw keyword. Je kunt hier ideeën opdoen voor jouw content. Het kan je ook helpen met een tekst voor de landing page. Op deze manier krijg je meer inzicht in welke vragen mensen hebben over de markt waar jij in opereert. Ook kun je de vragen die je hier vindt gebruiken voor je FAQ-pagina.

2. Answer The Public

nog een tool die zeker de moeite waard is om even te noemen is Answer The Public. Ook hier, typ je het keyword in de searchbar, kies je land en als je naar beneden scrolt vind je een diagram met alle veelvoorkomende vragen over jouw onderwerp. Dit diagram is opgedeeld in de bekende ‘w-vragen’ en andere woorden waar vragen vaak mee beginnen zoals: wie, wat, waar, wanneer, waarom, welke, hoe en is. Je kunt ook de ‘Data’ optie kiezen en dan komt alles in verschillende blokjes, als het wiel iets te onoverzichtelijk is voor jou.

Deze tool kan zeker een goede toevoeging zijn aan jouw bedrijf. Je kan het voor dagelijkse content creatie gebruiken, zelfs artikelen, blogs, gast posts of andere soorten content.

3. BloomBerry

Deze tool werkt iets anders dan de 2 hierboven. Hier typ je een onderwerp in de searchbar en er rollen dan heel veel sites uit waarop woorden te vinden zijn die verwant zijn aan jouw onderwerp. Die worden dan ook allemaal in categorieën geplaatst. Bijvoorbeeld, je zoekt ‘blogging’ op. Je krijgt dan resultaten als: blogger, blog posting, WordPress blogging en meer. Als je wilt zien wat mensen zeggen over dit onderwerp kun je op de link klikken die de site opent. Je kunt de resultaten zelfs opslaan in een Excel bestand zodat je er ook offline mee kan werken.

tools

Conclusie

Dus, hier zijn 3 tools die makkelijk te gebruiken zijn voor elke marketeer, PR of een content creator die een blog post of stuk content wilt schrijven die antwoord geeft op een vraag of probleem.

Deze tools worden dagelijks gebruikt over de hele wereld om content te creëren dat nuttig is voor de lezers. En om eerlijk te zijn, ze zijn ook gebruikt bij het maken van dit artikel!