Microcopy is een simpel zinnetje dat de klant overhaalt om ergens op te klikken. Bezoekers lezen vaak maar 20% van wat er staat dus kan dit op strategische plekken erg van pas komen. Microcopy kom je vaak tegen op:

  • Menubalken
  • Knoppen
  • Formulieren
  • Foutmeldingen
  • Nieuwsbriefinschrijvingen
  • Pop-ups
  • Cookiemeldingen
  • En nog veel meer

Dit artikel gaat niet over de teksten in/op de knoppen maar die ernaast staan. Hier is een goed voorbeeld:

microcopy

Naast de CTA-knop zegt Netflix: je kunt films kijken waar je maar wil, altijd online opzegbaar en je zit nergens aan vast na die maand gratis.

Hierdoor is de klant heel snel overgehaald om op die knop te klikken.

Wat je wilt ‘verkopen’ is niet belangrijk. Wat wel belangrijk is is dat de bezoeker maar 20% van de tekst leest: De kopjes, de eerste zin, opsommingen, de CTA-knop en alles in de buurt daarvan. Microcopy helpt om de klant te verleiden, door te ondersteunen en twijfels weg te nemen.

Het kan je conversie maken of breken. Ook al heb je nog zo’n goede website, als de kleine tekstjes niet goed zijn is hij toch niet zo goed als je dacht. Zie dit als een kans om je website te verbeteren. De Engelsen noemen het nudging: een vriendelijk duwtje in de rug door de voordelen te benadrukken in een klein zinnetje vlak bij de CTA-knop.

Hoe bepaal je wat er bij de knop moet komen te staan? Stel jezelf de volgende vragen: Wat is het grootste voordeel? Wat is de grootste twijfel bij de klant en hoe kan je die weghalen?

Met microcopy maak je een belofte, waarmee je zelfs de grootste twijfelaars over kunt halen. Maar let wel op dat je je belofte wel kunt nakomen, want een ontevreden klant is erger dan geen klant.

Microcopy maakt deel uit van de usability, wat maakt dat je het dus kan (laten) testen, bijv. met een A/B-test. Nu je je ervan bewust bent zal je het overal tegenkomen, wat je een mooie kans geeft om inspiratie om te doen!