User experience testing is een vage term. Wat definieert een ‘goede’ of ‘slechte’ UX, en wat zijn de gradaties binnen deze 2?

De uitdaging zit in het testen en meten van de UX. Kan je dit op een snelle manier doen, en zijn er tools die je hierbij kunnen helpen?

Ja dat kan, en ja die zijn er. Dat is waar dit artikel over gaat: het meten en testen van UX. Als je ervaring hebt met UX of conversie optimalisatie is dit misschien een beetje basic voor je, maar het is een goed overzicht als je nieuw bent in dit veld.

Wat is User Experience Testing?

User experience is de totale en subjectieve ervaring van het gebruik van een product zoals een website of app. Het bevat meer dan alleen een goed visueel design of goede usability. Hier is een ‘honeycomb’ die alle aspecten van user experience beschrijft.user experience testing

Dit houdt het allemaal in:

  • Bruikbaar: Makkelijk in gebruik. Als het te moeilijk of verwarrend is om te gebruiken heb je eigenlijk al verloren. Usability is noodzakelijk, maar niet voldoende.
  • Wenselijk: onze zoektocht naar efficiëntie moet getemperd blijven door waardering van de kracht en waarde van het beeld, identiteit, merk en andere elementen van emotioneel design.
  • Geloofwaardig: Websites moeten geloofwaardig zijn. Ken de designelementen die gebruikers beïnvloeden of ze wel of niet geloven wat wij ze vertellen.
  • Vindbaar: We moeten ernaar streven om websites een zo makkelijk mogelijke navigatie te geven, zodat gebruikers snel vinden wat ze zoeken.
  • Nuttig: Is jouw website of product nuttig op welke manier dan ook? Hoe nuttiger het is, hoe beter de user experience.
  • Waardevol: Onze sites moeten waarde leveren aan onze eindgebruikers. Het moet iets toevoegen aan het systeem en de tevredenheid van de klanten verbeteren.

User Experience Testing Methoden

Hier is een korte lijst van veel voorkomende user experience testing methoden en hun karaktereigenschappen. Ze vallen allemaal onder de brede term ‘user testing’.

Begeleide user testing

User testing is eigenlijk het testen van een product met echte gebruikers. Gebruikers worden vaak een paar opdrachten aangeboden die ze moeten uitvoeren. Hierna wordt hun ervaring en de effectiviteit van de opdrachten gemeten.

Er zijn 2 hoofdsoorten:

– begeleide

– onbegeleide

Begeleide user testing is wanneer een gebruiker direct wordt geobserveerd door een researcher. Ze kunnen er echt bij zijn of op afstand, maar ze volgen de gebruiker als hij door de opdrachten gaat.

In een begeleide user test kun je gebruikers door taken helpen, vragen beantwoorden en real-time feedback krijgen. Een begeleide gebruiker heeft het voordeel van meer flexibiliteit en connectie, maar het nadeel is dat het je resultaten kan beïnvloeden. Dit heet het Hawthorne Effect. Doordat iemand weet dat hij/zij wordt geobserveerd, gaat hij zich anders gedragen

user experience testing

Onbegeleide user testing

Dit lijkt natuurlijk veel op de begeleide test, alleen wordt dit gedaan door een gebruiker die in zijn/haar eigen tijd een lijst met opdrachten voltooit.

Er zitten veel voordelen aan dit format: het is goedkoop, op grote schaal te doen en je kan de resultaten niet beïnvloeden.

Maar er zijn ook nadelen. Behalve als je heel zorgvuldig je kandidaten uitzoekt, is het mogelijk dat je testers van slechte kwaliteit krijgt. De ‘out-of-the-box testers’ op platforms zijn vaak gewend om hiervoor betaald te krijgen en zij doen heel veel van dit soort tests, dus ze zijn niet je standaard verkeer.

Handige tips voor user testing

Als je onbegeleide tests gaat uitvoeren op sites zoals: UserTesting.com moet je een paar dingen in je achterhoofd houden.

– In de meeste gevallen moet je 3 soorten taken in je test opnemen

– een specifieke taak

– een brede taak

– funnel handeling

– Je testers moeten mensen zijn van de doelgroep die jouw website aanspreekt

– Het moet de eerste keer zijn dat ze op de site komen

– Vaak zijn 5 tot 10 gebruikers genoeg

– Meestal is wat ze doen belangrijker dan wat ze zeggen

Eigenlijk zou je elke keer, voordat je een verandering aanbrengt, moeten user testen. Ten minste 1 keer per jaar.

5 Seconden Test

Dit is een hele andere tak van user experience testing, maar het is best uniek dus wordt het beschouwt als een categorie op zichzelf.

Het concept is simpel: optimaliseer je designs door de eerste indrukken van mensen te meten als ze het zien voor 5 seconden.

Het enige wat je hoeft te doen is het uploaden van je designs (homepagina, lanceringspagina, logo’s, brochures en marketingmateriaal) en dit laten zien aan mensen voor 5 seconden. Daarna wordt er aan ze gevraagd wat ze herinneren.

Het is een goede test om duidelijk te krijgen wat mensen denken bij het zien van jouw design.

user experience testing

Card Sorting

Card sorting is een UX-techniek die wordt gebruikt voor het logisch indelen van het navigatiemenu van jouw website. Deelnemers delen onderwerpen in in verschillende categorieën. Je kan dit persoonlijk doet met kaartjes of stukjes papier of een onlinesoftware.

Deze techniek is vooral zodat jij je website beter kunt organiseren. De resultaten laten je zien hoe gebruikers denken over hoe jij je site het beste in kan delen voor een betere UX.

Session Replays

Een session replay is in principe de mogelijkheid om een sessie van een gebruiker opnieuw af te spelen. Je kunt dan zien hoe anonieme bezoekers omgaan met jouw site. Het grote voordeel hiervan is dat gebruikers niet weten dat ze worden getest dus gedragen ze zich normaal.

Dit is super populair voor meerdere redenen. De technologie om deze data te verkrijgen wordt steeds beter en beter. Er zijn steeds meer functies die je kunt gebruiken om meer inzicht te krijgen. Ook is het populair omdat het passive data is. Je hoeft niks te doen aan jouw kant om deze data te verkrijgen. Je hoeft alleen maar een javascript snippet op je sit te plaatsen en je bent onderweg.

Maar er zijn ook problemen met session replays, ze kosten veel tijd om te analyseren, ze kunnen makkelijk beïvloedt worden en de resultaten kunnen dubbelzinnig zijn (ze kunnen op meerdere manieren worden geïnterpreteerd).

Session replays kunnen heel verduidelijkend zijn, maar het moet niet je enige bron van data zijn. Zorg dat je verschillende dingen uit de sessie A/B test om verdere insights te krijgen.

Enquêtes

Een makkelijke manier om insights te verkrijgen is door het simpelweg te vragen aan je klanten. Er is al zoveel geschreven over enquêtes dus ik ga er hier niet zo diep op in. Er kan veel gewonnen worden als je het goed doet, want er zijn ook veel manieren om het verkeerd te doen.

Eye Tracking

Een andere manier die je kan gebruiken om te zien hoe bezoekers reageren en omgaan met jouw site is d.m.v. eye tracking. Je kunt eye tracking persoonlijk doen of op afstand.

Tijdens zo’n test gaan bezoekers door een site zoals ze normaal gesproken ook zouden doen, of ze voeren een paar opdrachten uit. De eye tracking software vertelt jou dan waar ze het meest op hebben gefocust en in welke volgorde ze naar bepaalde dingen keken.

Je kunt eye tracking gebruiken voor prototypes of een al bestaande site om riskante fouten vroeg te ontdekken of meer conversie te generen. Ook kun je het gebruiken om nieuwe ideeën te testen, voordat je het online zet.

In het algemeen geeft eye tracking je dat extra beetje, waar de meeste mensen niet eens over nadenken.user experience testing

Biometrische en Advanced Emotion Tracking

Deze techniek laat je zien hoe gebruikers zich voelen, tijdens het gebruik van jouw site, en niet alleen hoe ze zeggen dat ze zich voelen. Hierdoor kun je de effectiviteit van architectuur, organisatie, motiverende factoren en de content van de site meten.

Verschillende biometrische aspecten worden gemeten, zoals: hartslag, gezichtsuitdrukkingen en pupilverwijding. Dit geeft je meer informatie over de emotionele reacties van bezoekers op specifieke dingen.

Dit is zeker niet voor beginners, maar het kan wel heel erg waardevol zijn. Zeker voor nieuwe sites of advertenties.

A/B Testing

A/B testing kan een hele goede manier zijn om te zien of de verandering die je wilt gaan maken ook echt een positief effect heeft.

Alle bovengenoemde methoden zijn geschikt en waardevol. Maar het is belangrijk om in je achterhoofd te houden dat, als je voldoende verkeer hebt, je A/B testen je prioriteit zou moeten maken als het komt tot beslissingen maken.

Wat heeft dit te maken met conversie optimalisatie?

Betere UX zorgt voor snellere groei en hogere conversie.

Je creëert geen goede user experience alleen maar om iemand gelukkig te maken. Je wilt dat het ergens naar leidt. Wanneer bezoekers op jouw site komen hebben ze een ervaring. De kwaliteit van die ervaring heeft veel invloed op hun mening. Zullen mensen doen wat wij willen dat ze doen?

Conclusie

User experience testing leidt (meestal) tot hogere conversie, dus het meten van user experience is belangrijk. Zeker op een bepaald punt van volwassenheid van je product design en marketing. User experience testing kan een opstap zijn naar een goed programma om verkeer te genereren.

Dit was een introductie gids, gebruik het goed en pas het op de juiste plekken van je bedrijf. Als je interesse hebt in een van deze methodes, neem dan een kijkje op onze user experience pagina https://www.rightminds.nl/user-experience/