Creëer jij content, maar zie je er niks van terug? Ben jij ook verbaasd dat je content het goed doet op social media en je ziet veel verkeer op je site, maar het enige resultaat is lage conversie en hoge ‘bounce rates’. Het probleem is waarschijnlijk niet je content of de manier waarop je het promoot. Jouw probleem is dat er te weinig content in het midden van je funnel te vinden is. Als jouw site het gat tussen de introductie en het overgaan op aankoop of inschrijving niet dekt, hoe kan je dan verwachten dat bezoekers over dat gat komen?

content in het midden van de funnel

Je hebt vast hele goede content en de producten-/servicepagina is super, maar dat doet er niet toe voor je publiek. Jouw publiek

heeft maar 1 modus waar ze inzitten en dat is: ‘Wat kun je vandaag voor mij doen?’. Daarom moet jij waardevolle, leerzame content aanbieden in elk stadium van de funnel. Je hebt de aandacht van je klanten getrokken, nu moet je het zien vast te houden.

Bedrijven vergeten vaak de belangrijke rol die het midden van de funnel speelt in de customer journey. Dat een bezoeker op een blog post of landing pagina is betekent niet dat hij/zij klaar is om een aankoop te doen.

Hoe je de content in het midden van je funnel een prioriteit maakt

Bedrijven moeten dus altijd waardevolle en leerzame content aanbieden aan hun publiek, vanaf de bezoeker naar jouw site lokken aan de top van de funnel, tot het moment dat ze besluiten om klant te worden en alle punten tussenin.

Het identificeren van midden funnel content kan best moeilijk zijn. Hieronder staan wat tips die je kunnen helpen het gat te dichten voor je publiek zodat ze geen te snelle conclusies trekken.

Dit zijn de drie plaatsen waar bedrijven het meest hun content vergeten.

E-mailcampagnes

Veel mensen schrijven zich in op een site met hun e-mail in ruil voor content, maar wat er vaak gebeurt is dat ze dan helemaal gebombardeerd worden met nutteloze mails en zich dan uitschrijven. Het zou beter zijn als bedrijven doorvragen naar waar de bezoeker precies geïnteresseerd in is. Zo kun je content van veel meer waarde uitsturen.

Tip: De volgende keer als je een e-mailcampagne maakt, vraag jezelf dan af: is deze persoon klaar om een aankoop te doen na het openen van deze mail of hebben ze meer informatie nodig?

Blog posts

Een blog is de stem van je bedrijf. Ze zijn een typische semi-casual manier om te communiceren met je publiek. Hierdoor kun je content aanbieden op een interessante manier, reageren op comments van je bezoekers en manieren aanduiden waarop jij van waarde bent voor de bezoekers. Ja, blogs zijn geweldig, maar ze beïnvloeden een beslissing tot aankoop nauwelijks.

Je moet voorzichtig zijn met je blog posts. Ook al zijn ze nog zo goed geschreven, ze kunnen nog steeds resulteren in een bounce als de post eindigt met een call-to-action waarin je de lezer vraagt over te gaan tot aankoop.

Tip: Probeer om een spinnenweb aan content te maken. En dan bedoel ik niet dat je je bezoekers moet insluiten, maar dat elke post moet aansluiten op een andere zodat de lezers verder willen en kunnen lezen.

Influencer Marketing

Bedrijven vergeten vaak dat 1 post door een influencer niet genoeg is om een bezoeker over te halen tot aankoop. Influencer marketing is een 2-stappen proces.

Influencer content is de eerste stap naar het informeren van nieuwe bezoekers. Je moet die bezoeker content geven die gelinkt is aan de originele post die zijn/haar aandacht heeft getrokken. Als je een nieuw onderwerp introduceert en daarna gelijk vraagt aan de bezoeker om tot aankoop over te gaan is te agressief. Je hebt content in het midden nodig om het gat te dichten tussen introductie een aankoop.

Tip: Stel jezelf deze vragen elke keer als je influencer content creëert:

– Hoe linkt dit stuk terug naar mijn merk/product/service?

– Heb ik een stuk content in het midden van de funnel waar ik op terug kan vallen?

– Heb ik mijn publiek geïnformeerd met deze content?

– Is deze content van waarde die ik heb aangeboden?

Creëer een strategie inclusief het midden van de funnel

Nu je de belangrijke rol van het midden van de funnel begrijpt, begin een strategie te maken. Content creatie hoeft geen lineair proces te zijn. Het kan zijn dat je al een goede bodem hebt. Dan hoef je die posts alleen maar uit te breiden met nieuwe posts die wat dieper op het onderwerp ingaan.

Heb er plezier in! Je zult hoogstwaarschijnlijk over wegen gaan die tot veel succes leiden, maar ook die tot niets leiden. Ontwikkel content, leer van je fouten en altijd zorg dat je een weg voor jezelf maakt die de top, het midden en de bodem van de funnel includeren.